30 Mart 2011 Çarşamba

Sosyal Pazarlama Karması

2.1. Pazarlama Karmasının Unsurları

Sosyal pazarlama karmasının unsurlarına geçmeden önce genel olarak pazarlama karmasının unsurlarını incelemekte fayda var. Bu unsurları üç bölümde inceleyebiliriz.[1]
·         Lazer ve Kelley’ e göre
·         Mc Carty’ e göre
·         Günümüzdeki duruma göre
a) Lazer ve Kelley’ e göre pazarlama karması üç ana unsurdan oluşur.
      - Mal ve hizmet
      - Dağıtım
      - İletişim
b) Mc Carthy’ e göre pazarlama karması dört unsurdan oluşur ve 4P olarak isimlendirilir.
                 - Mamul
                 - Fiyat
                 - Tutundurma
                 - Dağıtım
c) Günümüzde pazarlama karması unsurları; Mamul, fiyat, tutundurma, dağıtım, politik güç ve  kamuoyu oluşturmak olmak üzere 6 unsura yükselmiştir.

2.2. Sosyal Pazarlama Karmasının Oluşturulması ve Amaçları

Sosyal pazarlamacılar hedef gruba yönlendirilecek amaçları uygulamaya koyabilmek için sosyal pazarlama karmasının araçlarını oluşturmalıdırlar. Bu araçlar klasik pazarlama karması araçlarından çok az farklılık gösterirler.[2]

2.2.1. Mamul;

Hedef gruba yapılan tekliftir. Hizmetler, kalite, tarz, marka, ölçüler, garantiler ve iadeleri kapsar.

2.2.3. Dağıtım;

Sosyal mamulün hedef gruba ulaştırılmasıdır. Ulaşım ve dağıtım hizmetlerini kapsar.

2.2.4. Tanıtım;

Sosyal mamulün hedef gruplara tanıtılmasıdır. Reklam, kişisel satış, satış geliştirme ve halkla ilişkileri sağlar.
Sosyal pazarlamacıların klasik pazarlama karmasından farklı ve ona ek olarak kullandıkları diğer üç unsur ise şöyledir;

2.2.5. Personel;

Sosyal mamulü hedef gruba ulaştıran iş görenlerdir.

2.2.6. Sunuş;

Hedef grubun kabulünü yada sosyal mamulün kullanımını sağlayacak olan, gözle görülebilir duyumsal elemanlardır.

2.2.7. Süreç;

Hedef  grubun sosyal ürünü tanıyıp kabul etmesine kadar geçirilen evredir.


[1] Prof. Dr. A.Kazım KIRTİŞ, Pazarlama İlkeleri, Evin Ofset, Malatya, 2001, s.71
[2] SEZER, Erciyes Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, s.58

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder