22 Temmuz 2011 Cuma

Başlık Türleri

Başlık Türleri
Başlıklar her biçim ve boyutta olabilirler. Nasıl sınıflandırılmaları gerektiği
konusunda genel bir kanıya varılmamıştır. Bununla birlikte çoğu başlıklar aşağıdaki
kategorilere girerler;
Haber veren.
Büyük olasılıkla en önemli ve en yaygın kullanımlı olanları bunlardır, insanlar
'yem'" olan her neyse ona ilgi duyarlar. Elbette ürün, onun özellikleri ya da yararının da
yeni olması gerekir. Kullanılabilecek sözcükler; "tanıtıyoruz," "şimdi," "işte," "burada,"
"sonunda," "en sonunda," "bugün," "sunuyoruz" ve "yeni" olabilir.
İddiada bulunan.
Güçlü, vurgulu olduğu kadar inandırıcı da olan bir önerme gerektirir. Üstünlük
savlan bol keseden atılmamalı ve özenle kullanılmalıdır.
Öğüt veren.
En çok tutulan "nasıl yapmalı" yaklaşımını kullanır. Ayrıca "niçin" de
anlatılmalıdır. Reklam veren firmayı bir uzman ya da yetkili konuma yükseltmeye
yöneliktir.
Merak uyandıran.
Okuyucuda neler olup bittiğini ya da olayların nasıl gelişeceğini öğrenme isteği
uyandırır. "Kör reklam" ya da "reklam hilesi" diye söz edildiği sıkça duyulur. Ürün
hakkında ya çok az bilgi aktarır ya da hiç.
Yorum yapan.
Okuyucusuna bir şey yapmasını söyleyen güçlü bir önermedir. Genelde, yaygın
olarak istenen sonuç olan harekete geçmeyi önerir.
Meydan okuyan.
Okuyucusunu bir şey yapmaya iter. Çekicilik gücü hafif bir öğüt ile güçlü bir
yorum arasında bir noktadadır.
Ürünü tanımlayan.
Bir sözcük, bir deyiş, bir tümce ya da bir slogan kullanılarak gerçekleştirilebilir.
Sözcük ürünün adını, ne işe yaradığını ya da hangi gereksinimi karşıladığını imleyen bir
söz bile olabilir. Bu tür bir "etiket" bütün başlık türleri arasında en güçsüz ve en az ilginç
olanıysa da, çok tanınmış ürünler için uygun olabilir.
Sağlıklı bir araştırma ile çoğu okuyucunun başlığı okuyup ana metni atladığı ortaya
çıkarsa, başlığın ürün ya da hizmet üstüne de bir şeyler söylemesi gereği doğar. Bu
nedenle, gazete ve dergi ilanlarındaki başlıkların kaçının "merak uyandırma ilanı" ya da
"kör ilan" sınıfına girdiğini görmek şaşırtıcıdır. Üstelik bunların çoğunluğu yalnızca
düşünülmeden ivecenlikle dile getirilmiş, acayip ya da zekice olduğu düşünülmüş
ilanlardır.
Sorun işe yaramamalarındadır. Pek çoğu reklamcılığın gerçekte ne olduğunu
anlamayan amatörler ya da toy yazarlar tarafından yazılmıştır. Ya da olası alıcılardan çok
kendi "benlik" duygularına hizmet etme uğraşı veren, nefsine düşkün metin yazarlarının
çalışmasıdırlar.
Gençlerin çoğu, içinde hiçbir ürün yararından ya da müşteriden söz edilmeyen
bilgece ya da içinde zeka oyunları bulunan başlıklar yazmaya eğilimlidir.
Slogan
Etkili, belleklerde yer eden bir sloganın gücünü sakın küçük görmeyin. Diyelim,
"Kalasız içecek" dediniz, akla ilk gelen şey gazoz olacaktır. Seven Up Şirketi bunu kendi
ürünü ile özdeşleştirmeyi başarmıştır. İki sözcüklü bu basit slogan tüketiciyi bütün bir
reklam kampanyasına bağlayacak güçtedir.
İyi bir slogan bir ürün ya da şirket için bir imaj ya da kişilik yaratarak uzun bir
dönem boyunca yinelenerek kullanılabilir. 1968 yılından bu yana, "Kalasız içecek"
sloganını kullanmaya başlayalı, Seven Up Şirketi'nin satışları iki kat artmıştır. O zamana
değin özel içki karışımlarına katılan ya da midenin sindirimine yardım etmek üzere içilen
bir içecekten başka bir şey olmayan 7UP, birdenbire gözde bir içecek oluvermişti.
Elbette bütün iş adamları ürünlerini evlerin bir parçası yapmaya çalışmadıkları gibi,
milyarlık bir kampanyanın içinde bir slogan yaratmaya da gerek duymazlar. Yine de
amaçlanan, dev şirketlerin hedefleriyle aynıdır. Gerçekte, bütçe ne kadar dar ise, şirket
harcanan her kuruş için olabilecek en yüksek edinimi gerçekleştirmek ister.
Bir sloganın akılda kalma gücü bir basın ilam ya da televizyon reklam filminin
olmadığı kadar büyüktür. Reklam veren firma kullandığı sürece defalarca görülecek,
duyulacak, okunacaktır. Her firmanın ürünüyle ilgili insanların bilmesini istediği sayısız
yönleri olduğu kuşku götürmez. Oysa bir slogan kısa, öz ve kesindir. Bir tek şey söyler.
Tek bir noktaya değinir. Bunu da iyi yapar.
Etkili bir sloganı nasıl yaratırsınız?
Mesajı kişiselleştirin.
Bunun için reklam veren firmanın pazarlama hedeflerini açıkça ortaya koyması
gerekir. En uygunu, ürün satış artırıcı bir uygulamaya bağlanır ve metin hem ürüne hem de
bu uygulama hedefine uydurulur.
Kısa olun.
Az şey söylemek çok şey söylemekten daha iyidir. Karışık bir görünüm
sergilemekten kaçının. Etkili olmayı yakalamak ve bellekle yer etmek için söyleyeceğinizi
çabuk ve kesin söyleyin.
Aşağılayıcı olmayın.
Pazardaki alıcıların yalnız bir kısmına uyacak sözler söylemekken kaçının. Cinsel
imalar ya da argo sözcükler hedef kitlenizden bazılarını kızdırabilir.
Tüketici yararlarını vurgulayın.
Kuru kuruya övgü işe yaramaz. Onun yerine bir özelliğin, hizmetin ya da yararın
reklamını yapın.
Kuşkuluysanız, satın.
Gerçek bir akıllıca slogan kendinden söz ettirebilir, oysa en iyi reklam metni ilgilen
kendi üstüne değil, ürün ya da şirkete çekendir.
E.S.Ö'ni kullanın.
Eğer eşsiz bir satış önermeniz varsa, onu saklamayın. Kullanın. Eğer ürün
gerçekten eşsiz, bambaşka bir yarar ya da hizmet sunuyorsa, bu size büyük bir üstünlük
sağlar. Onu en iyi biçimde dile getirmenin yollarını deneyin ve eğer sözlerin etkili bir
bileşimiyle karşı karşıya gelirseniz, alacağınız sonuç elverişli ve unutulmaz bir slogan olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder